HETEN U WELKOM

DE KUNSTENAARS

Adalbert Gans

Adalbert Gans (°1970) vaart — bij wijlen onnavolgbaar — compromisloos door het leven. Hij houdt niet van wat bedacht is. Aan zijn creaties gaat nooit een schets vooraf, laat staan een geconstrueerd idee. Alles is een gevoel, een scheppen vanuit zijn buik, zijn intuïtie. ‘Aan het begin van elk nieuw proces blijk ik te zijn vergeten hoe ik eerder iets begon, waardoor ik het telkens opnieuw moet verzinnen. Net dat maakt het zo boeiend en zo kan het nooit vervelend worden.’

Deze kunstenaar — al minacht hij deze term enigszins, want ‘wat is kunst überhaupt?’ —ademt uit in kleuren en texturen, pas achteraf beschouwend wat er zich voordien in het creatieproces heeft afgespeeld. Hij ziet zichzelf eerder gecategoriseerd onder het neologisme ‘zielsontdekker’.

Net omdat Adalbert Gans als een emotionele geest door het leven waadt, is hem samenvatten in een tekst haast een onmogelijkheid. Want hoe kan je een lezer meenemen in de ervaring die je als kijker krijgt bij het zien van zijn Œuvre?
‘Ervaren hoe het publiek blijft stilstaan bij mijn lichtobjecten of ‘wachters’, exact dat is de reden waarom ik doe wat ik doe.’ Verwondering laten stollen in universa van licht en kleur; daar staat Adalbert Gans voor.

Met zijn mix van Oostenrijks en Venetiaans bloed, liet hij zich inspireren door de fascinerende wereld van Muranoglas. Hij raakte ervan doordrongen zonder er zich bewust van te zijn. Net zoals hij zich herinnert als kind mateloos gefascineerd te zijn door eenvoudige processen zoals stollen en smelten. ‘In onze tuin zat ik soms uren plastieken zakjes te smelten.’

Dit alles mondde uit in een polychromatisch universum dat als katalysator moet functioneren voor vrije gedachten — wars van alle praktische werkelijkheid die ons als mensheid soms kan overmeesteren.

Adhemar De Wolf

Adhémar De Wolf ( lupi ). Na de opeenvolgende opleidingen ( human.lat/wisk- academie- plastische kunsten Gent onder leiding O.Landuyt-stage Jan Hoet-ten slotte interieurarchitectuur cvo Gent) ,in 1967/‘68 op vraag vrienden een paar tentoonstellingen uitgebouwd. Nadien leraar PK en talrijke realisaties interieurs.
Vanaf 2010 opnieuw gestart met mijn artistiek werk. Werk dat vooral wordt gerealiseerd door rationele benadering , v.b. Contrasterend-Combinatief-associatief -e.a denkend.

Een nieuwe collectie Kunst -Creaties 2024 getekend Lupi voor “ MARIE’S BEELDENTUIN”
Adhémar De Wolf  probeert elk jaar nieuwe werken te creëren uitgaande van dezelfde visie over kunst .
De basis van mijn ontwerpen en uitvoeringen : kleur-vorm-materie-compositie laten samensmelten tot een harmonisch geheel , dat hoop ik , ook genoten wordt door de kijkers.
De persoonlijke waarde van een kunstwerk wordt bepaald door de kijker , ondanks de mening van experts , waaronder ook verschillende meningen zijn.
Een kunstwerk geeft ook een meerwaarde aan de persoonlijkheid van uw interieur .
Tijdens mijn periode van heel wat interieur realisaties , o. a in het Zoute , was dit steeds mijn advies.
U geniet dagelijks van uw kunstwerk in de juiste omgeving.
Een kunstwerk moet ter plaatse worden bekeken , onze kunstwerken ,  onder leiding van Maria , worden optimaal gepresenteerd en voorzien van commentaar.
Tot dan

Alain Van Nieuwenberg

Opleiding: Stedelijke Academie Beeldende Kunsten Aalst, DKO – schilderkunst S.2
Wat meteen opvalt is het gebruik van verschillende materialen in zijn schilderijen.  Hij combineert Vlaams linnen, bewerkt met transparante gesso en konijnenhuidenlijm, olieverf, lijnolie, Damar vernis en Shelsoll T.  Deze variatie aan materialen voegde een interessante schriftuur, textuur en diepte toe aan de werken, waardoor ze echt tot leven komen. Ook het gebruik van pigment is indrukwekkend. Alain experimenteert met verschillende kleuren en tinten, en zijn beheersing van penselen en paletmessen is duidelijk zichtbaar. De werken vertonen een evolutie in zijn techniek en een consistentie in zijn beeldtaal, waarbij hij zijn experimentele aanpak combineert met intuïtief schilderen. Het recente werk valt op door het gebruik van lichte kleuren en de aanwezigheid van meer nuance en variatie (“What’s going on here?”).  Een ander interessant aspect van zijn  schilderijen is het  gebruik van referenties naar David Bowie en muziek in het algemeen. Zijn titels zijn doordrenkt van de inspiratie die hij uit de muziekwereld haalde, waardoor een boeiende verbinding ontstond tussen zijn beeldende kunst en de muzikale. Het gebruik van overschilderen, deconstructie en reconstructie heeft een interessant effect gecreëerd.  Verschillende toetsen en het benadrukken van beweging hebben de werken levendig en dynamisch gemaakt.  Elk spoor op het doek vertegenwoordigt een schilderkundige handeling.

Bob Daenen

Bob Daenen (Leuven, 1942) is een Belgisch ontwerper. Daenen studeerde design aan de Akademie Industriële Vormgeving Eindhoven, de tegenwoordige Design Academy Eindhoven.
Hij startte in 1965 als zelfstandig grafisch ontwerper, maar begon in 1966 bij Tupperware. In 2002 werd Daenen vicepresident innovatie van Tupperware internationaal. In totaal verwierf hij met zijn ontwerpen meer dan 260 octrooien. In 2004 ging Daenen op pensioen waarna hij zich meer op zijn verschillende creatieve activiteiten (schilderen, schrijven, fotografie en vrije vormgeving) kon toeleggen.
Zijn veelzijdige creatieve activiteiten moeten worden gezien als een permanente evolutie, een actieve zoektocht om verschillende vormen van “denken-leven-creëren” te integreren in één holistische synergie, één creatief-netwerk, een groei-zoektocht genaamd: Spiritueel Leven

Claudy Jongstra

Claudy Jongstra staat wereldwijd bekend om haar monumentale kunstwerken en architecturale installaties, waarvan de organische oppervlakken en genuanceerde tinten Jongstra’s meesterlijke innovaties in de eeuwenoude techniek van het maken van wolvilt weerspiegelen. Jongstra’s oeuvre, vaak opgesteld in grote openbare ruimtes, is opgenomen in vele internationale musea, maar ook in particuliere en bedrijfscollecties.
In 2001 vestigde Jongstra haar studio in Fryslân, een landelijke noordelijke provincie van Nederland, waar ze begon aan een ingrijpend ecologisch experiment dat werd uitgevoerd in het lokale landschap. Met het onderhouden van een kudde zeldzame, inheemse Drentse Heideschapen (het oudste ras in Noord-Europa) en het cultiveren van een gespecialiseerde historische botanische kleurverzameltuin, creëert Jongstra een volledig duurzame keten die culmineert in haar kunstwerken.
Haar werk is te vinden in de collecties van tal van musea waaronder het  MoMA, NYC; Victoria & Albert Museum, Londen;  Stedelijk Museum, Amsterdam; Cooper Hewitt Design Museum, NYC; LACMA Museum, Los Angeles; Museum De Lakenhal, Leiden; Limburgs Museum, Venlo; TextielMuseum, Tilburg; Centraal Museum, Utrecht; RISD Museum, Providence; SFMoMA, San Francisco; Rijksmuseum Twenthe, Enschede; Fries Museum, Leeuwarden; Gemeentemuseum, The Hague; Cincinnati Art Museum, Cincinnati; Triodos Bank Art Collection and Akzo Nobel Art Collection.

Han van Wetering

Han van Wetering (Maastricht, 1948) maakt kleurrijke, barokke sculpturen en objecten in keramiek en brons. Terugkerende thema’s in zijn werk zijn schoonheid en vergankelijkheid, erotiek en het maatschappelijke engagement. Vaak ontstaat het in een serie zoals opengereten bloederige dierfiguren en felgekleurde erotische torens (buildings). Het werk is direct en geeft blijk van tegendraadsheid, originaliteit en vakmanschap. Soms is het rauw en heftig, dan weer dromerig en poëtisch.

Naast sculpturen maakt van Wetering ook keramische tekeningen. De visuele kracht van zijn werk is groot en is bedoeld om de toeschouwer in verwarring te brengen door een combinatie van ernst, zelfspot, humor en absurditeit. Dit plaatst zijn werk in een zuidelijke traditie. Maar ook niet meer dan dat. Want het oeuvre van Van Wetering  is niet in een bepaalde stroming in te delen, daarvoor is het veel te autonoom. Net als de kunstenaar zelf die al lange tijd voornamelijk bezig is in zijn ruime atelier met ateliertuin op afstand van de stad. Hier, in zijn eigen universum en werkelijkheid komen de dingen tot stand. Materie kan hier jaren liggen, totdat de kunstenaar het ziet en ‘het iets wordt’. Zijn drang om dingen te maken wordt met de dag groter.

Het werk van Han van Wetering is opgenomen in museumcollecties van onder meer het Bonnenfantenmuseum, Museum van Bommel van Dam en de Princessehof.  Alsmede in bedrijfs- en particuliere collecties in binnen- en buitenland. Door heel Nederland bevinden zich kleurrijke werken van de kunstenaar in de openbare ruimte. Waarvan de carnavalsgroep en het beeld van Sint Servaas in Maastricht de bekendste zijn.

Inilde De Sousa

INILDE DE SOUSA: BIOGRAFIE VAN DE KUNSTENAAR

Inilde Ismênia Men de Sousa, geboren in Beira, een kleine provincie in Mozambique, en genaturaliseerd Portugees staatsburger, begon rond haar 15e met kunst, haar talent en creativiteit waren al op jonge leeftijd duidelijk. Als kind  begon ze met het maken van kleine werkjes die haar moeder tot op de dag van vandaag bewaart, op zeer jonge leeftijd had ze al unieke ideeën over tekenen, schilderen en mode. Dit allemaal in een omgeving waar kunst alles behalve een plaats in de maatschappij had/heeft.  

Op 18-jarige leeftijd tekende ze haar eerste meer professionele tekening voor een 10 jaar oudere student aan de universiteit die haar talent al vroeg herkende. Ze deed alles met zoveel liefde en toewijding dat haar vrienden zich haar aangeboren talent en passie realiseerden. Ze moedigen haar aan om van kunst haar brood te maken.
De culturele en artistieke diversiteit die in haar werk te vinden is, is het resultaat van de vele invloeden die kenmerkend zijn voor Afrikaanse kunst, een cultureel erfgoed dat tot op de dag van vandaag haar stijl dicteert.
Haar grootste inspiratiebron is altijd Mozambique’s bekendste kunstenaar geweest, de charismatische Malangatana Ngwenya, die in 1997 werd uitgeroepen tot UNESCO Artiest voor de Vrede.

DE ONMISKENBARE STIJL VAN INILDE DE SOUSA

Ondanks het feit dat de werken van Inilde enkele zeer opvallende kenmerken van haar Afrikaanse afkomst dragen, zoals sterke combinaties van texturen, kleuren en stijlen, zie je dat de stukken altijd vrij modern, expressief en soms minimalistisch zijn, maar je kunt er ook enkele vinden met zeer exotische accenten.
Een zeer opvallend kenmerk van haar werk is de textuur. In haar werk kunnen we altijd de vormen identificeren en onderscheiden, als we ze aanraken of naar het werk kijken voelen we de gladde, ruwe, zachte, ruwe of golvende textuur. Textuur is daarom haar visuele / tactiele kenmerk.

Kobe

“Kobe, artistieke alias van Jacques Saelens, was een Belgische kunstenaar die bekend staat om zijn onderscheidende mix van brede en smalle elementen. Kobe’s sculpturen van mensen en paarden worden over de hele wereld erkend vanwege hun elegantie en unieke stijl. Zijn beelden vangen de essentie van hun onderwerpen op een manier die zowel krachtig als subtiel is, waardoor de kijker wordt aangetrokken en een blijvende indruk achterblijft.”

Tatiana Potapova

Tatiana Potapova is een Belgische beeldhouwster van Russische origine. Ze werd in 1977 in Moskou geboren. Na een carrière van 15 jaar in internationale bedrijven te hebben gewerkt, besloot ze te gaan beeldhouwen en zo een passie uit haar kindertijd te hernieuwen.
Tatiana exposeerde haar eerste werken in 2016. Ze verleidden al snel een Belgisch en internationaal publiek met hun intensiteit en kracht. Onlangs ontving Tatiana de Publieksprijs op de Biënnale voor Beeldhouwkunst van Montreux en die van de Biënnale voor Beeldhouwkunst van Lasne.

Tatiana kan worden omschreven als iemand vol energie. Het is deze energie die ze graag wil inademen in de stukken waar ze aan werkt. Ze is gefascineerd door het idee om beweging in een sculptuur te brengen. Het is een prachtige uitdaging, werken in brons, om op dat moment van intensiteit een beweging vast te leggen en een indruk van lichtheid te geven! Haar wens is dat haar werken dansen, springen en spelen … dat ze leven!

Tatiana laat zich inspireren door het leven om haar heen. Tegelijkertijd heeft ze zich gerealiseerd dat ze in haar bronzen sculpturen haar kinderdromen herschept: kunstschaatsen, ballet, gymnastiek … ze keek er urenlang naar op televisie toen ze een klein meisje was in Moskou. Ze bewondert deze vrouwen (en mannen) die door inspanning en vastberadenheid erin slagen ons een ongelooflijke indruk van elegantie en lichtheid te geven … Dit is ook wat ze met haar werk wil bereiken …
Het atelier van Tatiana Potapova is gelegen in het centrum van Tervuren.